Școala Gimnazială „Pictor Nicolae Grigorescu” Titu, prin Centrul de Documentare și Informare, dă ocazia elevilor de a participa la proiectul „VOLUNTARI CDI” – voluntarii Centrului de Documentare și Informare. Am avut această inițiativă din nevoia de a interacționa mai mult cu elevii, de a afla ce le place, de a le crea un spațiu prietenos în care pot veni cu idei noi pe care să le pună în aplicare.
Am început în semestrul I din anul scolar 2018-2019, cu 17 elevi voluntari de la clasele V-VIII. În al doilea semestru s-au înscris 50, iar în primul semestru din anul școlar 2019-2020 s-au înscris 80 de elevi. Premierea elevilor voluntari: Voluntarii au dorit cărți alese de ei. Cărțile au fost plătite cu sprijinul Asociației de Părinți, „Nicolae Grigorescu” , reprezentată de dnul Viceprimar, Ovidiu Popescu. În anul 2018-2019, suma totală pentru premiile voluntarilor a fost de 1400 de lei; În anul 2019-2020, primul semestru, suma a fost de 2053 lei.
Mulțumim tuturor persoanelor care au încurajat acest proiect: Președintele Consiliului Reprezentativ al părinților dnul Marian Păiși, părinți ai copiilor, cadre didactice, și dna directoare, prof. Voicu Ioana. În proiectul „Voluntari CDI”, elevii înscriși au trebuit în primul rând să participe timp de două pauze pe săptămână, în care să ajute elevii de la clasele I-IV să se orienteze în bibliotecă și să găsească cărțile de care au nevoie.
De asemenea, ei au ajutat cu amenajarea și decorarea spațiului pe gustul lor, au învățat cum se introduc cărțile în inventar, cum funcționează împrumutul de carte, au restaurat cărți deteriorate, au realizat afișe cu diverse informații, au ținut dezbateri, au promovat biblioteca în mediul online și mai ales, au început să inițieze activități noi, ce țin de necesitățile lor de cunoaștere și socializare.
Exemple de activități inițiate de elevi:
– Activitate interculturală, Korean Day: despre cultura coreeană, limbă, experiențe, mentalitate și mâncare: s-a degustat sushi, kimchi, ceai și dulciuri coreene.
– Activitate interculturală, American Day: elevii au vorbit despre diferențele dintre engleza americană și cea britanică, despre cultura sportului, filme, mâncare, aceștia venind cu negrese făcute de acasă și cu sandviciuri, pe care le-au și mâncat.
– Activitate de cetățenie activă, Derdienii: este un joc ce atrage atenția asupra comunicării interculturale și a adaptabilității, dar transmite și lecții importante despre învățarea prin serviciul în folosul comunității. (m-am inspirat de aici, plus alte idei bune http://impact-clubs.org/ro/derdienii)
A doua parte a proiectului a constat în organizarea de activități de sfârșit de semestru, menite să consolideze colaborarea și spiritul de echipă.
Elevii, fiind de la clase diferite, au trebuit să învețe cum să lucreze împreună, și au realizat că îndeplinirea obiectivelor nu este posibilă fără armonie și respect. În organizarea jocurilor de echipă, m-am inspirat din metodele activ-participative și am ales activități dinamice, nonformale.
Acestea au roluri diverse:
– De a stimula colaborarea dintre elevi, luarea deciziilor și aprecierea abilităților fiecăruia;
– Perseverarea în căutarea soluțiilor;
– Exersarea comunicării nonverbale. Puncte tari ale proiectului „Voluntari CDI”. Din perspectiva organizatorului:
– Elevii au realizat că pot îndeplini obiectivele stabilite atunci când toată lumea lucrează împreună. Mi-a plăcut că în acest an elevii au avut inițiativă și curaj, organizând activități, fiind responsabili de bunăstarea fiecăruia, și de captarea atenției.
– Numărul de împrumuturi de carte a crescut, pentru că au fost uneori chiar câte 3-4 persoane care împrumutau cărți în același timp. Numărul de fișe este de câteva sute, și durează mult până găsim un nume din 30/clasă.
Astfel că ajutorul voluntarilor a fost neprețuit, nimănui nu i-ar plăcea să aștepte să treacă pauza doar ca să se semneze o carte adusă la bibliotecă. – Elevii se orientează mult mai bine în bibliotecă și știu unde sunt amplasate cărțile destinate lor. Am observat că orice le-am spus, au reținut și apoi au spus celorlalți voluntari, ghidând eficient elevii mai mici.
– Voluntarii și-au ajutat colegii de clasă să găsească informații și să își facă portofolii pentru diverse discipline: limba și literatura română, limba engleză, religie sau educație tehnologică. În urma fiecărui semestru și a activității de sfârșit ce constă în jocurile de echipă, cer elevilor să completeze un chestionar despre activitatea lor și a mea.
Din feedback-ul oferit: – Anul acesta în mare parte elevii vor să participe la mai multe activități în care să interacționeze împreună, să cunoască persoane noi de la care să aibă ce învăța, iar durata activităților să fie mai mare de o oră. – doresc să aibă mai mult spațiu, mai multă implicare din partea autorităților în sprijinirea acestui proiect, a lecturii și a culturii în general. Elevii au învățat și le-a plăcut:
– Au devenit toleranți, uniți și se ajută cu informații. Ei comunică mai bine, învățând să ceară sprijin, idei și să formeze echipe atunci când organizează activități.
– Elevii apreciază când nu se fac diferențe și meritele le sunt recunoscute, sunt mulțumiți că au primit încredere și responsabilități din partea organizatorului. Propuneri pentru viitor, în vederea unei organizări mai bune:
– Activitățile culturale trebuie să fie desfășurate în zile diferite, care să alterneze, fiindcă mulți elevi merg la meditații sau nu pot sta într-o anumită zi după ora 14. De știut pentru viitor este faptul că elevii vin obosiți la sfârșitul programului și sunt nerăbdători să iasă din bănci, așa că activitățile trebuie să fie cât mai dinamice și dacă se poate, relaxante sau motivaționale pentru ce au ei nevoie.
– Un alt punct negativ în acest semestru de voluntariat a fost și organizarea ineficientă a timpului, nu am reușit să îndeplinim tot ce ne-am propus inițial și, dat fiind numărul mai mare de voluntari, nu am putut să îi implic pe toți în mod regulat.
De asemenea, biblioteca are un spațiu destul de restrâns, așa că fără o planificare mai bună va fi în continuare aglomerație în pauze.
La bibliotecă/CDI, veți avea mereu sugestii bune de cărți, informații noi și elevi pasionați de lucruri interesante. Cât despre voluntariat, pentru elevi este util, fiindcă pe viitor vor ști să asocieze această experiență, vor lua mult mai ușor decizii de a se implica în diverse proiecte, fiind în cunoștință de cauză.

Prof. documentarist, Popescu Alina